Bra effekt av farmaceutisk tjänst i Norge

28 augusti, 2018 -

En ny farmaceutisk tjänst på norska apotek hjälper patienter till rätt teknik vid läkemedelsbehandling visar ny studie. Efter vägledning på apotek använde 9 av 10 patienter sin inhalator på rätt sätt jämfört med 3 av 10 som inte hade fått..

MEDS ny medlem hos Sveriges Apoteksförening

8 maj, 2018 -

Det nya onlineapoteket Meds Apotek AB har valts in som medlem i apotekens branschorganisation Sveriges Apoteksförening. Föreningen har därmed tio medlemmar och representerar i princip alla Sveriges öppenvårdsapotek.  Alla apoteksföretag som har tillstånd från Läkemedelsverket att bedriva apoteksverksamhet i Sverige..

Apoteksbranschen fortsätter att växa

23 april, 2018 -

Idag presenterade Sveriges Apoteksförening årets branschrapport som beskriver utvecklingen på apoteksmarknaden under det gångna året. Rapporten beskriver förändringar i siffror men även nya trender och mönster samt en särskildfördjupning i branschens arbete med läkemedel och miljö. Apoteksbranschen fortsätter att växa..

Läs vidare

Lyckad satsning med apotekens första seniorvecka

17 april, 2018 -

De första resultaten från apotekens seniorvecka som genomfördes under förra veckan har nu kommit. Alla kunder över 75 år erbjöds då en enklare läkemedelsgenomgång på apotek. Totalt genomfördes 144 000 slagningar med e-Hälsomyndighetens elektroniska expertstöd EES under veckan. Det är den..

Ny ordförande för Sveriges Apoteksförening

11 april, 2018 -

Tony Johansson (vd på Apoteksgruppen) har valts till ny ordförande för Sveriges Apoteksförening. Han efterträder Ann Carlsson (vd på Apoteket AB) som fortsätter som ledamot i styrelsen. Föreningens ordförandeskap roterar mellan medlemmarna som består av Sveriges alla apoteksbolag. –  Det..

Läs vidare

Idag startar apotekens seniorvecka – fokus på att lyfta kunskapen om äldres läkemedelsbehandling

9 april, 2018 -

Från och med idag och hela veckan till och med söndag den 15 april kommer Sveriges alla apotek att fokusera på seniorers läkemedel. För första gången samlas alla apotek, eHälsomyndigheten, Linnéuniversitetet, Unionen och Apotekarsocieteten för en gemensam satsning att lyfta..