Remisser

Varje år svarar apoteksföreningen på ett stort antal remisser både från myndigheter och regeringskansliet. De flesta av branschens gemensamma remissvar finns här.

Apoteksföreningens remissvar angående Läkemedelsverkets föreskrifter om omfördelning av läkemedel mellan apotek

20 maj, 2020 -

Apoteksföreningen är positiva till det proaktiva arbete som Läkemedelsverket bedriver utifrån utmaningarna som covid-19 innebär för läkemedelsförsörjning. En möjlighet att omfördela läkemedel har efterfrågats av branschen under en längre tid och skulle behövas oavsett covid-19 eller inte. Läs hela remissvaret..

Läs vidare

Remissvar på förslag till ändring av Läkemedelsverkets föreskrifter om begränsningar av förordnande och utlämnande av vissa läkemedel

-

Apoteksföreningens sammanfattade synpunkter på förslaget om begränsningar av förordnande och utlämnande av vissa läkemedel: En ökning av antalet begränsningar kräver bättre stöd till vård och apotek från eHälsomyndigheten Begränsningar måste vara tydliga och enkla för apotek att kontrollera Att förskrivarkod..

Läs vidare

Remissvar på förslaget att senarelägga införandet av nationell läkemedelslista (S2020/03162/FS)

17 april, 2020 -

Sveriges Apoteksförening har inte några synpunkter på senareläggningen av tidpunkterna för ikraftträdandet av lagen om nationell läkemedelslista och övergångsperioden. Föreningen vill emellertid poängtera att apoteken har lagt omfattande resurser för att förbereda och implementera lagstiftningen till den 1 juni 2020…

Läs vidare

Remissvar angående tillfälligt bemyndigande i smittskyddslagen

5 april, 2020 -

Sveriges Apoteksförening har ombetts att lämna remissvar på remissen tillfälligt bemyndigande i smittskyddslagen med anledning av det virus som orsakar covid- 19. Läs föreningens remissvar här.

Läs vidare

Remissvar på E-Hälsomyndigheten förslag om avgifter för apotek

3 mars, 2020 -

Sveriges Apoteksförening har lämnat in remissvar på E-Hälsomyndighetens föreslag att höja apotekens avgifter med drygt 28 procent. Det är en väsentlig höjning som slår mot apoteksaktörernas hantering av förskrivna läkemedel. Den verksamheten går redan med underskott och den föreslagna avgiften..