Ny chefsfarmaceut på Sveriges Apoteksförening

Sveriges Apoteksförening förstärker arbetet med att utveckla apotekens roll i samhället och anställer Robert Svanström som chefsfarmaceut.

Svanström är apotekare och entreprenör och har närmast varit delägare i och drivit de fristående Broapoteken på Essingen och i Gröndal. Han har tidigare arbetat som apotekschef och med det tidigare monopolets relationer med landstingsvården.

– Farmacin är apotekens kärnområde. Hela branschen strävar efter att ytterligare bidra till bättre läkemedelsanvändning och att den höga kompetens som apotekens personal har på ett bättre sätt ska tas tillvara i vårdkedjan. Det känns oerhört roligt att kunna stärka vårt arbete på detta område genom att knyta till oss en sådan driven och mycket kvalificerad farmaceut, säger Johan Wallér, vd för Sveriges Apoteksförening.

– Utvecklingen på apoteksmarknaden har gått med rasande fart sedan omregleringen 2009. Som bransch behöver vi lyfta fram vårt viktiga arbete i vårdkedjan och få både politiker och vårdgivare att bättre nyttja apotekens kompetens, säger Robert Svanström.

Robert Svanström kommer bland annat att arbeta med utvecklandet av kvalitetsindikatorer för apotek, utvecklingen av farmaceutiska tjänster, utbildningsfrågor samt ansvara för branschens kvalitets- och säkerhetsfrågor. Tjänsten tillträds i september.

För frågor och ytterligare information, vänligen kontakta
Henrik G Ehrenberg
henrik.ehrenberg@sverigesapoteksforening.se