Apoteken välkomnar naloxon som farmaceutsortiment

Naloxon nässpray ska, enligt en presskonferens med bland annat socialminister Jakob Forssmed, kunna säljas utan recept på apotek. För att säkerställa att läkemedlet används korrekt så ska farmaceuterna på apotek ge särskild rådgivning i samband med försäljning. Detta är första gången ett läkemedel blir receptfritt med ett sådant villkor i Sverige, det vi kallar farmaceutsortiment.
– Farmaceuterna är en underutnyttjad kompetens på svenska apotek. I flera andra europeiska länder finns redan farmaceutsortiment. Det är en positiv utveckling för farmacin i Sverige men framförallt är det en stor förbättring av tillgängligheten till naloxon, säger Johan Wallér, vd på Sveriges Apoteksförening.
Sedan Läkemedelsverket strax före årsskiftet meddelade att de såg en möjlighet att naloxon kan bli receptfritt har Sveriges Apoteksförening haft dialog med myndigheterna i frågan. Men det är först nu när beslutet är fattat som arbetet med att få allt på plats på kan starta. När naloxon finns ute på apoteken finns det inget besked om idag.
– Vi måste säkerställa att detta görs med hög kvalitet och att medarbetarna får det som behövs för att ge bra rådgivning. Det kräver fortsatt dialog med myndigheterna men också med tillverkaren som ska leverera produkterna till apoteken. Vi kommer att arbeta så snabbt vi kan från branschens sida med detta, avslutar Johan.
För ytterligare information:
Johan Wallér, vd Sveriges apoteksförening