Apoteken vill locka fler till apoteksutbildningar

Idag inleder Sveriges apotek en gemensam kampanj för att locka fler att söka till höstens farmaceutiska utbildningar. Information om utbildningarna och de positiva utmaningar som finns med att jobba i branschen kommer att finnas ute på apoteken fram till 15 april.

– Apoteksbranschen är fortfarande i förändring och kommer framöver behöva många nya, välutbildade och motiverade medarbetare. Vi vet att många unga och arbetssökande letar efter ett jobb där man i vardagen har möjlighet att hjälpa människor till ett friskare liv och välbefinnande. Vi ska hjälpa dem att hitta rätt, säger Robert Svanström, chefsfarmaceut på Sveriges Apoteksförening och ansvarig för branschens arbete med utbildningsfrågor.

¬Det är andra året i följd som apoteken gör en gemensam insats ute på apoteken för att uppmärksamma de utbildningar som leder till jobb i branschen. Kampanjen är en del i branschens arbete för att öka söktrycket till de farmaceutiska utbildningarna. Tidigare insatser har gett gott resultat och söktrycket har ökat de senaste åren.

Förutom ett ökat behov till följd av förändringarna på apoteksmarknaden, står branschen inför en situation med stora pensionsavgångar de kommande åren. Arbetsförmedlingen har också med receptarier på listan över de kommande årens bristyrken.

– Vi hoppas förstås att fler ska hitta rätt när de väljer utbildning. Att jobba på apotek innebär att man har ett kvalificerat vårdyrke med möjlighet att få jobb i hela landet. Fler bör få upp ögonen för att läkemedelsexperterna på apotek har ett utvecklande och spännande arbete, där de varje dag hjälper människor till en bättre läkemedelsanvändning, guidar till rätt egenvård och hjälper människor att må bättre, avslutar Robert Svanström.

För mer information:
Robert Svanström, chefsfarmaceut