Apotekens stora prisdag

Igår var det den stora prisdagen för apoteksbranschen. Apoteksbranschens fick ta emot Apotekarsocietetens pris för bästa patientinformation 2023 för Tjänsten Inhalationsvägledning på apotek. Samma dag delade Apoteksföreningen egna pris ut på Uppsala universitet för bästa presentation av uppsats på grundnivå.

Om inhalationsvägledning på apotek

Priset har gått till hela apoteksbranschen och framför allt till de 150 apotek runt om i landet som under försöksperioden genomförde nästan 8000 samtal på apotek med patienter som använder inhalator. I hälften av fallen fanns behov av korrigering i hur inhalatorn användes för bästa effekt.  Läs mer om inhalationsvägledning här.

Om Apoteksföreninges pris för bästa presentation av uppsats på grundnivå

Årets vinnare av Apoteksföreningens pris för bästa uppsats på grundnivå är Anna Boström för sin uppsats om farmacistudenters syn på farmaceuters möjligheter att få förskriva läkemedel.