Björn Falkenhall ny chefsekonom på Sveriges Apoteksförening

Sveriges Apoteksförening har rekryterat Björn Falkenhall som ny chefsekonom. Björn kommer närmast från en tjänst som avdelningschef på myndigheten Tillväxtanalys.

På Tillväxtanalys har han ansvarat för flera utvärderingar och analyser rörande entreprenörskap och näringsliv, men även för en utvärdering av kostnadsutvecklingen för läkemedel på den omreglerade apoteksmarknaden. Björn har tidigare varit anställd på andra myndigheter som ITPS, Nutek och Konkurrensverket. Han är utbildad nationalekonom och statistiker.

– Jag ser fram emot att börja arbeta för en spännande och viktig bransch, som både är detaljhandel och en del av hälso- och sjukvården med för en ekonom intressanta regleringsinslag säger Björn Falkenhall.

Som branschföreträdare har Sveriges Apoteksförening bland annat till uppgift att analysera och beräkna konsekvenserna av olika beslut som påverkar branschens ekonomiska förutsättningar. I rollen som chefsekonom ingår att genomföra denna typ av analyser samt att sammanställa unika branschfakta och statistik om läkemedelsanvändning och apoteksmarknadens utveckling.

– Det är mycket roligt att få välkomna Björn till oss. Han har en gedigen erfarenhet som passar utmärkt. Eftersom mycket av apotekens ekonomiska villkor bestäms av politik och myndighetsbeslut så har Björn en relevant bakgrund för oss säger Johan Wallér, vd på Sveriges Apoteksförening.

Björn börjar sin anställning den 1 maj 2017 och ersätter Johan Davidson som går vidare till en roll som chefsstrateg på Svensk Handel.

För ytterligare kontakt:

Björn Falkenhall

Johan Wallér, VD Sveriges Apoteksförening
070-239 16 06, johan.waller@sverigesapoteksforening.se

Om Sveriges Apoteksförening

Sveriges Apoteksförening är en branschorganisation som företräder landets alla apoteksaktörer. Föreningen arbetar för att skapa goda förutsättningar för apoteksverksamhet på den svenska marknaden. Apoteksbranschen är den del av den svenska hälso- och sjukvården och ansvarar för en trygg och säker läkemedelsförsörjning i hela landet.