Europeiska apotek står bakom Ukraina

Sveriges apotek samarbetar via den europeiska branschorganisationen PGEU för att Ukrainas befolkning ska kunna få tillgång till läkemedel. I ett gemensamt uttalande står Europas apotek enade och fördömer Rysslands militära aggression mot Ukraina och visar solidaritet med Ukrainas befolkning.

Läs PGEU:s pressmeddelande här.

Enligt rapporter från The All-Ukranian Pharmaceutical Chamber råder det akut brist på läkemedel och många apotek runt om i landet har tvingats stänga eller har blivit demolerade. Ständiga beskjutningar av hjälporganisationers transporter från närliggande länder förhindrar varor från att komma fram och leveranser av läkemedel och annan medicinsk utrustning når inte de behövande.

–       Vi lider med Ukrainas befolkning. Jag är stolt över svenska apotek som både donerar pengar och utrustning till behövande säger Johan Wallér, vd Sveriges Apoteksförening.

PGEU betonar sin sympati för alla farmaceuter i Ukraina som riskerar sina liv för att förse befolkningen med läkemedel. Genom PGEU samarbetar vi både med EU Kommissionen och etablerade hjälporganisationer på plats. Tillsammans i PGEU står Europas apotek bakom att skapa humanitära korridorer samt förse befolkningen med läkemedel och med medicinsk utrustning.

För ytterligare kontakt:

Johan Wallér, vd Sveriges Apoteksförening