Glädjande med farmaceutsortiment på apotek

Sveriges Apoteksförening har under många år förordat att Sverige ska införa ett farmaceutsortiment på apotek. Utvalda receptfria läkemedel som enbart får säljas efter rådgivning av farmaceut. Internationellt finns flera exempel på produkter som passar för detta sortiment.

Nu har Läkemedelsverket beslutat att naloxon, nässpray vid överdos, kan bli det första läkemedlet i ett sådant sortiment i Sverige.

• Vi väntar nu med spänning på att de läkemedelsföretag som säljer naloxon skyndsamt ska ansöka hos Läkemedelsverket om att få sälja sina läkemedel receptfritt. Apoteken är beredda att snabbt säkerställa att personalen ger korrekt rådgivning om användning så att liv kan räddas säger Johan Wallér, vd på Sveriges Apoteksförening.

Ett annat exempel på läkemedel som skulle passa som farmaceutsortiment är sildanafil men det finns även andra läkemedel som säljs som farmaceutsortiment i andra nordiska och europeiska länder.

• Vissa läkemedel behöver vara mer tillgängliga men samtidigt hanteras på ett säkert sätt med rätt kompetens. Det stämmer perfekt med apotekens roll och apoteksfarmaceuternas kunskaper, avslutar Johan Wallér.

För ytterligare kontakt:

Johan Wallér, vd Sveriges Apoteksförening