Kommentar till budgetpropositionen 2025

Sveriges Apoteksförening ställer sig positiv till att en utredning ska se över apotekens handelsmarginal samt att pilotprojekt med miljöpremie inom periodens vara systemet införs. Men är besviken över att budgeten saknar inhalationsvägledning på apotek.

Budgetpropositionen föreslår en utredning som bland annat ska se över apotekens handelsmarginal

– Det här är positivt. Vi har länge påpekat att apotekens kärnuppdrag att tillhandahålla läkemedel är en förlustaffär och jag räknar med att utredningen tar sig an denna fråga säger Johan Wallér.

Apoteken behöver få betalt för att genomföra och utveckla det farmaceutiska samhällsuppdraget att sälja och ge råd om läkemedel. Utan tillräcklig ersättning för detta riskerar samhället att inte få den apoteksservice som befolkningen förväntar sig.

Avsaknad av finansiering till farmaceutiska tjänster

– Jag är mycket besviken över att regeringen inte har avsatt några medel för den farmaceutiska tjänsten inhalationsvägledning. Efter en lång försöksverksamhet har TLV föreslagit ett brett införande på svenska apotek. Det är en beprövad och kostnadseffektiv metod för att säkerställa korrekt användning av läkemedel och därigenom minska både patientlidande och onödiga vårdkostnader säger Johan Wallér vd på Sveriges Apoteksförening.

I våra nordiska grannländer där tjänsten redan finns har den skapat en mer patientsäker vård och förbättrad läkemedelsanvändning. Vi vet att felanvändning av inhalatorer fortsätter vara ett allvarligt problem som leder till ineffektiv behandling och ökade kostnader för samhället. I december kommer TLV med en slutrapport över hela uppdraget om att införa olika farmaceutiska tjänster. Vi har stor förhoppning om att farmaceutiska tjänster därefter kan införas brett på apotek.

Införande av miljöpremie inom periodens vara
– Ett pilotprojekt med en miljöpremie inom periodens vara-systemet är något som vi har efterfrågat länge. Det är högst rimligt att Sverige premierar hållbart tillverkade läkemedel och inte enbart lägsta pris.

Detta är ett steg i rätt riktning men det finns en risk den summa som avsätts är allt för låg för att ge incitament för läkemedelsföretagen att delta.

– Vi hade dessutom gärna sett en annan modell där apoteken kan se vilket läkemedel som uppfyller kriterierna. Det skulle kunna ge ytterligare incitament för läkemedelsföretagen att uppfylla kriterierna då apotekens farmaceuter skulle kunna kommunicera mot kund om den frågan ställs vid apoteksdisken avslutar Johan Wallér.

För ytterligare kommentar kontakta:
Johan Wallér, vd Sveriges Apoteksförening
Johan.waller@sverigesapoteksforening.se