Lyckad satsning med apotekens första seniorvecka

De första resultaten från apotekens seniorvecka som genomfördes under förra veckan har nu kommit. Alla kunder över 75 år erbjöds då en enklare läkemedelsgenomgång på apotek. Totalt genomfördes 144 000 slagningar med e-Hälsomyndighetens elektroniska expertstöd EES under veckan. Det är den högsta siffran för antal EES-slagningar som apoteksbranschen någonsin har uppnått en enskild vecka!

Satsningen är unik då alla apotek, E-hälsomyndigheten, Linnéuniversitetet, Unionen och Apotekarsocieteten för första gången gemensamt gått ihop för att stödja äldre en bättre läkemedelsbehandling. Linnéuniversitet kommer nu att analysera data från projektet och målsättningen är att publicera resultaten i en vetenskaplig artikel under 2018 eller 2019.

För ytterligare kontakt och frågor:

Robert Svanström, chefsfarmaceut Sveriges Apoteksförening

Tel: 070–5211256, robert.svanstrom@sverigesapoteksforening.se