Norge inför farmaceutiska tjänst med statlig finansiering

I Norge har nu staten beslutat att apoteken får en särskild ersättning för att genomföra en farmaceutisk tjänst i samband med ny läkemedelsbehandling i syfte att förbättra följsamheten till ordination.

Det rör primärt läkemedelsbehandlingar för högt blodtryck, hög kolesterol eller blodförtunnande läkemedel. I budgeten har fyra miljoner norska kronor avsatts för detta. Efter att ett nytt läkemedel har satts in så genomförs två uppföljningssamtal mellan apoteksfarmaceut och patient, och apoteken får 450 norska kronor per genomförd tjänst. Dessutom avsätter regeringen fem miljoner norska kronor för att apoteken ska kunna hjälpa patienter som använder inhalationsläkemedel.

– Norge ligger före Sverige i detta avseende, den statliga finansieringen kommer efter att en norsk studie har visat att dessa tjänster faktiskt förbättrar följsamheten till ordination och att intresset hos patienterna var stort säger Robert Svanström, chefsfarmaceut på Sveriges Apoteksförening.

Det är dock begränsande att tjänsten endast är tillgänglig för patienter som har blivit hänvisade av sin läkare. Det försvårar för apoteken att erbjuda tjänsten till patienter som har stora behov av stöd och uppföljning i sin läkemedelsbehandling.

– Apotekens farmaceuter träffar patienterna i en unik position som i vissa fall är den mest lämpliga för att fånga upp patienters behov av stöd i läkemedelsbehandlingen säger Robert Svanström.

Den nya Apoteksmarknadsutredningen som lades fram i våras föreslog att TLV ska få i uppdrag att initiera och utvärdera ett försök med farmaceutisk tjänst.

– Jag hoppas att detta förslag snart blir verklighet i Sverige, och att man lär sig av de positiva delarna från Norge, men inte kopierar den norska modellen rakt av avslutar Robert Svanström.

För mer information:
Robert Svanström, chefsfarmaceut