Nya regler för kontroll av läkemedel på apotek

Nya EU regler för kontroll av läkemedel börjar gälla på den europeiska läkemedelsmarknaden den 9 februari 2019. Apoteken ska nu kontrollera varje unik förpackning mot en ny Europeisk databas vars syfte är att förhindra och försvåra förekomsten av förfalskade läkemedel.

Sveriges har en säker distribution av läkemedel och förfalskande läkemedel är en mycket ovanlig företeelse. Detta nya system minimerar denna risk ytterligare.

Flera apotek har redan under veckan börjat använda det nya systemet och apoteksbranschen är väl förberedd för de nya reglerna.

– Det är ett komplext nytt system som ska användas och branschen har sedan länge förberett sig för det nya regelverket. Apoteken har nu goda möjligheter att utveckla användningen av systemet och säkerställa att det nya regelverket bidrar med största möjligt patientnytta säger Ludvig Möller som ansvarar för projektet på Sveriges Apoteksförening.

För ytterligare information:

Ludvig Möller, projektledare Sveriges Apoteksförening