Större utvecklingsmöjligheter med bättre regleringar

Att det numera finns konkurrens mellan olika apoteksaktörer har lett till en explosionsartad utveckling. Antalet apotek ökat med 40 procent, den totala öppettiden i Sverige har ökat med 70 procent och antalet söndagsöppna apotek har ökat med 174 procent. Utbudet av nya varor och tjänster har också ökat.

Ändå förekommer i debatten uppfattningen att det blivit svårare att faktiskt få tag i sin medicin. Får man tro kritikerna gapar apotekens läkemedelshyllor tomma. Ingenting kan vara mer felaktigt. Apotek kan idag expediera recept direkt i samma omfattning som under monopoltiden. Runt 95 procent av alla recept kan hämtas ut vid första apoteksbesöket.

Detta i kombination med hög tillgänglighet, hög kompetens hos vår personal och en hög servicenivå gör att 95 procent av kunderna ger ett positivt omdöme om sitt senaste apoteksbesök.

Trots detta är apoteken inte riktigt nöjda med situationen och uppenbart uppstår situationer där kunderna blir missnöjda. En sådan situation är bortom apotekens möjlighet att påverka. Det handlar om när läkemedel drabbas av produktionsstörningar, som exempelvis nyligen skedde med ett av de stora läkemedlen för astmatiker och allergiker. Då gick läkemedlet helt enkelt inte att beställa för ett enda apotek i hela världen.

Men annat går att göra något åt. Vid apoteksomregleringen var det viktigt för lagstiftaren att ingenting skulle försämras när marknaden förändrades. Det var vällovligt, men ledde till en överreglering – en överreglering som idag hindrar apoteken från att ytterligare öka sin service.

Två förändringar skulle leda till stora förbättringar för apotekens kunder. I båda dessa frågor krävs det att riksdagen och myndigheter ändrar i lagar och förordningar.

Det första är behovet att ändra i det regelverk som säger att apoteken ska byta det läkemedel som står på receptet till den likvärdiga produkt som för tillfället är billigast på marknaden. Syftet är bra – att spara pengar åt skattebetalarna – men regelverket har blivit onödigt krångligt och leder till att läkemedel plötsligt kan ta slut på samtliga apotek i hela landet – samtidigt. Sånt märker förstås kunderna, som ibland drar den felaktiga slutsatsen att det beror på apotekens agerande och en ovilja att hålla läkemedel i lager. Apoteksbranschen försöker tillsammans med ansvarig myndighet att gå igenom reglerna och hitta förenklingar.

Det andra är att apoteken måste få makt över sin distribution. Idag beställer vi läkemedel från leverantörerna, som sedan skickar läkemedlet till apoteket. När och hur detta sker kan apoteken inte påverka. Det är därför man i debatten kan höra hur kunder får vänta i upp till en vecka på sina beställda läkemedel, i de fall kunden exempelvis gjort sin beställning inför en långhelg – när leverantörerna inte kommer till apoteken.

Vissa läkemedel har alltid varit – och kommer alltid vara – en beställningsvara. Det handlar om ovanliga läkemedel eller beredningsformer som inte efterfrågas så ofta och därför ofta i onödan skulle behöva kasseras. Men ofta beror onödigt långa väntetider på att apoteken hindras från att förbättra sin verksamhet. Alltså; när våra kunder får vänta på ett läkemedel beror det inte på att apoteksmarknaden har omreglerats. Marknaden är inte problemet – utan den statliga överregleringen. Detta går, som väl är, att göra något åt.

Johan Wallér, VD
Henrik G Ehrenberg, chefsstrateg
Sveriges Apoteksförening

Publicerad i Aftonbladet