5 år för att sitta i kassan?

Vad är det egentligen som händer bakom disken där en uppsjö av människor i vita rockar går omkring och drar ut lådor, klistrar etiketter och stirrar in i dataskärmar? Att arbetet med att plocka fram lite mediciner ska gå så oändligt långsamt är något som den som bara skulle gå ett snabbt ärende under lunchen kan ha svårt att förstå. Vi behöver förklara detta på ett enkelt sätt.

Farmaceutskrået är förhållandevis litet och yrkets innehåll är ganska okänt hos allmänheten. Apotekare är med sin språkliga koppling till apotek något mer känt, men receptarier är en titel som inte många har en uppfattning om vad den innebär rent konkret.

Tillsynes överkvalificerad personal

Det är lätt att bli gnällig och beklaga sig över den oförståelse man möter efter tre eller fem års högskolestudier. Men även blivande studenter, som ändå läst på om vilken utbildning de kommer ägna sig åt, kan ge uttryck för att man inte förstår varför man behöver så lång tid för att ”sälja smink och sitta i kassan”. Nu ska man nog inte förstå detta ordagrant utan även det som farmaceuter faktiskt gör på ett apotek kan i många fall uppfattas som uppgifter man är överkvalificerad för. Med en bred akademisk utbildning vill man få användning för så mycket som möjligt av den i sitt dagliga arbete men det får nog sägas höra till undantagen att man under en expedition behöver använda sig av sina kunskaper i analytisk kemi.

Mer än granska och kontrollera

För den som har en bred utbildning inom fysiologi, kemi, farmakologi mm kan det låta lite futtigt att bara säkerställa rätt läkemedelsbehandling och att det främst görs genom att granska och kontrollera saker som andra har gjort. Och hur förklarar man detta på ett sätt som både är enkelt att förstå och som också låter lite spännande samt visar på hur viktigt det ändå är? Här kommer mitt försök:

Vi farmaceuter på apotek ser till att patienten får den bästa läkemedelsbehandlingen. Det innebär att vi kontrollerar alla recept och läkemedel men framförallt att vi ser och stöttar patienten utifrån just dennes behov och hjälper patienten att få läkemedlen att fungera i vardagen. Vår viktigaste förmåga är att utifrån vår breda kunskap fokusera på vad som är viktigast för varje enskild kund, oavsett om det handlar om hur läkemedlet får sin verkan eller om hur man enklast kommer ihåg att ta sitt läkemedel.

Sedan finns det mycket mer som vi som profession kan göra för att utveckla både hur vi arbetar på apotek och vad ett apotek verkligen är. Framförallt måste vi våga ta större kliv som en omvårdande profession som finns till för patienten och inte någon som bara kontrollerar att läkaren gjort rätt. Men det får jag återkomma till i framtida inlägg.

Fredrik Boström

Chefsfarmaceut Fredrik Boström bloggar om vad som händer på apoteken och vad vi vill ska hända i framtiden, med fokus på farmaceuternas bidrag till en bättre läkemedelsbehandling.