Årets EES vecka -fokus på interaktioner

Sveriges Apoteksföreningen har idag publicerat en rapport som visar hur vanligt det är med kommunikation mellan farmaceuter på apotek och förskrivare.

Apotekens elektroniska expertstöd (EES) kontrollerar kundens alla elektroniskt lagrade recept och signalerar om farmaceuten behöver uppmärksamma något, t.ex. om läkemedel interagerar med varandra. Många gånger kan farmaceuten lösa problemet med interaktioner på egen hand men ibland måste farmaceuten ta kontakt med läkaren.

Rapporten beskriver resultatet av den fokusvecka på EES som alla apotek genomförde under våren 2024. Det visar att det främst var när det handlade om nyinsatta läkemedel med känd interaktionsproblematik och där recepten kom från olika förskrivare som farmaceuten behövde ta kontakt med förskrivaren.

– Det kan vara svårt att få ett snabbt svar och det finns mycket som kan förbättras i den kommunikationen, vilket vi också ser i utvärderingen av veckan, säger Fredrik Boström som ansvarat för fokusveckan från föreningens sida.

De allra flesta farmaceuter behövde inte ta kontakt med förskrivare oftare än en gång per månad. 743 farmaceuter svarade på enkäten som rapporten bygger på och de fick också lämna exempel på mer svårbedömda interaktioner och komma med förslag på förbättringar av EES.

– Vi kan se ett stort engagemang från apoteken när vi genomför fokusveckan. Mycket av det som kommer fram i enkäten kan användas för att förbättra systemet men är också ett bra underlag för att utforma utbildningar för farmaceuterna för att kunna ge ännu bättre råd till kunderna framöver, säger Fredrik.

Årets fokusvecka genomfördes av en arbetsgrupp med representanter från apoteksföretagen med stöd av EHM och andra intressenter. Sveriges Apoteksförening genomför sedan 2018 en fokusvecka för att sprida kunskapen och användningen av EES.

Läs hela rapporten här.

För ytterligare information kontakta:

Fredrik Boström, chefsfarmaceut Sveriges Apoteksförening

fredrik.bostrom@sverigesapoteksforening.se