Otydliga krav försvårar apotekens kompetensförsörjning

Idag har Sveriges Apoteksförening skickat in remissvar till Läkemedelsverket förslag på föreskrift om reglering av kompetenskrav i egenvården

Idag finns krav att personalen ska ha rätt kompetens för uppgiften vid råd om egenvård. Apoteken välkomnar större tydlighet i kraven på kompetens men ser ett problem i att det är utbildningstiden och innehållet som regleras och inte vilken kompetens som egenvårdsrådgivarna faktiskt har.

– Apoteken har idag kvalitetssystem där medarbetarna kontinuerligt får visa att de ha rätt kompetens och är uppdaterade på de senaste förändringarna inom området, bland annat genom att genomföra prov och tester. Det ser vi som något som kan vara ett fullgott alternativ till omfattande dokumentation av tidigare utbildningar säger Fredrik Boström, chefsfarmaceut på Sveriges Apoteksförening.

Apoteksbranschen är också orolig över att förslaget kan komma att påverka kompetensförsörjningen till apotek. Risken med förslaget är att en stor andel av dagens apotekstekniker inte får fortsätta sitt arbete. Förslaget är otydligt kring hur de med en äldre apoteksteknikerutbildning men med mångårig erfarenhet ska bedömas. Det finns övergångsregler, men de löser inte problemet fullt ut. En överhängande risk är även att farmaceutstudenter inte längre kan jobba på apoteken med egenvårdsrådgivning under sin studietid.

– Eftersom det är så många frågetecken som kvarstår så behöver vi en fortsatt dialog med Läkemedelsverket. Vi har alla intresse av att införandet inte försvårar kompetensförsörjningen på apotek i en situation där vi redan har en stor farmaceutbrist avslutar Fredrik.

Läs remissvaret här.

För ytterligare information: