Apoteksekonomi

Ny och bredare etisk plattform för Sveriges apotek

27 augusti, 2015 -

Styrelsen i Sveriges Apoteksförening har beslutat att fastslå en ny etisk plattform för apoteksbranschen. Plattformen ger riktlinjer för relationen mellan apotek och samtliga deras leverantörer och samarbetspartners. Plattformen är ett komplement till lagstiftningen och den farmaceutiska praxis som anges i..

Läs vidare

Orimligt av TLV att sänka ersättningen för apotek

17 juni, 2015 -

Sveriges Apoteksförening kommenterar TLV:s rapport om handelsmarginalen – Det är orimligt av TLV att lägga förslag som en mycket stor mängd apotek kommer att förlora på. Inte minst mindre apotek blir förlorare. Vi har svårt att se hur detta rimmar..

Läs vidare

Apoteken går kraftigt back på hanteringen av receptläkemedel

8 maj, 2015 -

Läkemedel är en central del av den moderna hälso- och sjukvården och utgör runt 60 procent av vårdens terapiåtgärder. Forskning, utveckling, tillverkning, läkarnas behandling, patientens erfarenheter och apotekspersonalens läkemedelsexpertis utgör en kunskapskedja som leder till bättre hälsa för landets patienter…