Apoteksbranschen begränsar försäljningen av paracetamol

För att ytterligare minimera risken för självskadebeteende med paracetamol har medlemmarna i Sveriges Apoteksförening kommit överens om att inte sälja mer än ett paket paracetamol till kunder under 18 år.

Sedan den 1 november 2015 får paracetamol i tablettform endast säljas på apotek. Läkemedelsverket beslutade om begränsningen efter att antalet förgiftningar av paracetamol i självskadesyfte hade ökat, främst bland ungdomar.

– Apoteksbranschen tar nu ytterligare ett steg för en ansvarsfull försäljning av de produkter man säljer genom att själva välja att begränsa försäljningen av paracetamol till yngre säger Johan Wallér, vd på Sveriges Apoteksförening.

Branschen har även kommit överens om att personal på apotek bör säkerställa att kunder som är över 18 år och vill köpa flera förpackningar paracetamol får rådgivning kring val av produkt och hur läkemedlet bör användas och att egenvårdförsäljning är lämplig. En rimlighetsbedömning från fall till fall måste alltid göras.

– På apotek finns utbildad personal som kan ge råd och agera vid misstanke om felaktig läkemedelsanvändning även kring det receptfria sortimentet. Eftersom alla kunder inte söker rådgivning själva har apoteksbranschen även kommit överens om att i ökad grad säkerställa korrekt användning av paracetamol till vuxna säger Johan Wallér.

Överenskommelsen gäller, i likhet med Läkemedelsverkets beslut om försäljning av paracetamol, endast paracetamol i tablettform. Inte i flytande form, brustabletter eller stolpiller.

För ytterligare information:

Johan Wallér, vd Sveriges Apoteksförening