Apoteksföreningen välkomnar Läkemedelsverkets uppdrag att bl.a. kartlägga och analysera farmaceutsortiment

Läkemedelsverkets har fått i uppdrag att kartlägga och analysera den internationella utvecklingen i fråga om patientens egen behandling med receptfria läkemedel. I detta ingår ett särskilt receptfritt sortiment som bara får lämnas ut efter rådgivning av farmaceut.

-Det är ett mycket glädjande besked att regeringen ger Läkemedelsverket detta uppdrag. Ett farmaceutsortiment som enbart får säljas efter rådgivning av farmaceut på apotek är en bra lösning för att öka tillgängligheten till läkemedel för egenvård på ett säkert sätt och samtidigt minska belastningen på primärvården säger Johan Wallér, vd Sveriges Apoteksförening.

Exempel på produkter som skulle kunna ingå i ett sådant sortiment är läkemedel för ögoninfektion, smärtlindrande produkter i högre styrkor än vad som idag finns receptfritt eller potensläkemedel. Beslut om vilka läkemedel som skulle kunna ingå ska fattas av Läkemedelsverket.

Farmaceutsortiment finns redan i en rad olika länder som myndigheten kan studera närmre, t.ex. Nya Zeeland, Kanada och Australien. Norge har nyligen utrett införande av ett sådant sortiment. Forskning på området visar att fördelen med farmaceutsortiment är att den medför en säkrare metod att klassificera om receptbelagt till receptfritt och därmed underlätta sådan övergång.

-En ny läkemedelskategori som möjliggör en utökad egenvård måste naturligtvis följa vissa principer. Till exempel att åkomman är möjlig att självdiagnostisera och är begränsad. Men även att läkemedlet är väldokumenterat och vid normalanvändning inte leder till missbruk, säger Johan Wallér.

Det finns ett behov och en vilja hos patienterna att ta ett större ansvar för sin egenvård. Då behövs tillgång till effektiva läkemedel för enklare åkommor. Den kompetens som finns på apotek kan på det här området nyttjas på ett ännu bättre sätt.

-Ett ansvarsfullt sätt att hjälpa patienter till bra och säkra läkemedel och samtidigt stödja en ansträngd hälso- och sjukvård är att använda landets redan befintliga läkemedelsexperter på apotek. Det gäller att få ut mer hälsa för samma eller lägre kostnad avslutar Johan Wallér.

Läkemedelsverket ska samråda med bland annat Socialstyrelsen och Sveriges Apoteksförening. Uppdraget ska redovisas 31 december 2017.

För ytterligare information kontakta:

Johan Wallér, vd Sveriges Apoteksförening

Tel: 070- 239 16 06

Johan.waller@sverigesapoteksforening.se

Sveriges Apoteksförening är branschorganisation för Sveriges ca 1350 apotek och deras ägare. Föreningen arbetar för att skapa goda förutsättningar för apoteksverksamhet på den svenska marknaden.

Apoteksbranschen är en del av den svenska hälso- och sjukvården och ansvarar för en trygg och säker hantering och användning av läkemedel i hela landet. I vår bransch arbetar människor med stor kunskap om läkemedel och hälsofrågor.