Sveriges Apoteksförening har ett samarbete med FASS för att kunna se om ett läkemedel finns i lager på ett visst apotek.

För att söka efter läkemedel gör så här:

1. Gå till FASS
2. Sök upp det läkemedel som du vill veta mer om
3. Tryck på knappen ”Sök Lagerstatus”
4. Om det finns flera olika förpackningar får du nu välja vilken förpackning som du ska söka efter
5. Välj ”sök nära mig” eller ”Välj apotek” om du själv vill ange var apoteket du vill besöka finns
5. Du får information om läkemedlet finns:

I lager = Läkemedlet finns i apotekets lager
Fåtal i lager = Läkemedlet finns i apotekets lager men i mindre antal förpackningar
Beställningsvara = läkemedlet finns inte i lager men kan beställas hem inom 24 timmar*
Utbyte i lager = även om varan är en beställningsvara finns ett utbytbart läkemedel i apotekets lager

* Under förutsättning att tillverkaren har lager som apoteket kan beställa.

Tillgänglighet till läkemedel

Ett av apotekens huvuduppdrag är att tillhandahålla receptbelagda läkemedel och gör det genom att anpassa sina lager efter kundernas efterfrågan. Vanliga läkemedel finns i lager med de som är mer sällan efterfrågade kan beställas hem inom 24 timmar under vardagar. Om ett apotek inte har ditt läkemedel i lager kan de också själva via FASS hjälpa dig att kontrollera om det finns på ett annat apotek i närheten eller dit du önskar ta dig. De kan också kontakta andra apotek för att hjälpa till vilket bygger dels på en överenskommelse mellan alla apotek i branschen som funnit sedan 2010 och dels finns införd i regelverket för att få driva ett apotek.

Läkemedel som är slut hos tillverkaren

Ibland kan inte ett apotek beställa läkemedel då det är slut hos tillverkaren. Detta brukar kallas för att läkemedlet är restnoterat och ibland används begreppet läkemedelsbrist. Alla tillverkare är skyldiga att anmäla kommande och pågående läkemedelsbrister till Läkemedelsverket. Den information finns sedan tillgänglig för dig som kund via FASS. Apoteket kan ofta när du kommer in till apoteket se om det går att få tag på ett läkemedel eller inte och därefter hjälpa till med vad som är den bästa lösningen för dig. Många gånger måste tyvärr din läkare hjälpa till då farmaceuternas möjligheter att ändra på receptet idag är begränsade. Apoteken kan dock hjälpa din läkare med att hitta alternativ. Antalet läkemedel som apoteken inte kan beställa har ökat under de senaste åren och är ett problem i större delen av världen.

Lagerstatus på FASS

LIF, som ansvarar för FASS, och Sveriges Apoteksförening har gemensamt utvecklat den sökfunktion som finns på FASS.se. Det är FASS som ansvarar för funktionaliteten och gränssnitt på sidan medan apoteken ansvarar för den lagerdata som behövs. Funktionaliteten i lösningen behöver utvecklas då bl.a. de ökade läkemedelsbristen har påverkat kundernas behov och önskemål och ett sådant arbete pågår. Av säkerhetsskäl går det inte att söka på det som kallas särskilda läkemedel (bl.a. narkotikaklassade läkemedel).

Se film om hur du söker i apotekets lager >>