Ny chefsfarmaceut på Sveriges Apoteksförening

Sveriges Apoteksförening har rekryterat Fredrik Boström som ny chefsfarmaceut. Fredrik är legitimerad apotekare och kommer närmast från en chefsposition inom Apoteket AB.

Fredrik har en gedigen erfarenhet från apoteksbranschen och breda kunskaper om marknaden. Han har haft flera viktiga befattningar på Apoteket AB genom åren. För närvarande arbetar Fredrik som chef för Förskrivna produkter och hälsotjänster, men har arbetat såväl med kvalitetsfrågor och processutveckling som sortiments- och marknadsfrågor på Apoteket AB.

Jag drivs av att vara med och utveckla hela apoteksmarknaden ytterligare. Särskilt i en tid när hälso- och sjukvårdsområdet står inför en spännande utveckling och apoteken har en central roll. Jag ser fram emot att arbeta med frågor som den fortsatta digitaliseringen, införandet av den Nationella Läkemedelslistan och ett stort antal utredningar som påverkar apoteksbranschen säger Fredrik Boström.

Som chefsfarmaceut kommer Fredrik bland annat att företräda branschen i olika nationella och internationella samverkansorgan, externa utredningar och driva utvecklingsprojekt. Han kommer även att leda föreningens kvalitetsråd med representanter från alla medlemsföretag. Fredrik kommer att tillträda sin nya position den 7 januari 2019.

Jag är mycket glad över att välkomna Fredrik till föreningen. Hans breda erfarenheter och stora kontaktnät kommer att komma väl till nytta för hela apoteksbranschen. Jag är övertygad om att Fredrik kommer att bidra till hela branschens utveckling framför allt inom apotekens samhällsuppdrag säger Johan Wallér vd för Sveriges Apoteksförening.

För ytterligare information kontakta:

Fredrik Boström tel: 070- 508 27 41

Johan Wallér       tel: 070- 239 16 06