Debatt

Fel att antyda att Sverige saknar läkemedelslager enligt Apoteksföreningens remissvar

15 juni, 2020 -

Apoteksföreningen har idag lämnat in sitt remissvar på utredningen Hälso- och sjukvård i det civila försvaret (SOU 2020:23). I utredningens första delbetänkande lämnas få konkreta förslag. Delbetänkandet är däremot avsett att utgöra ett underlag inför den försvarspolitiska inriktningspropositionen som ska..

Läs vidare

Apoteksföreningen i Dagens Medicin ”Inför apotekens läkemedelslista”

29 maj, 2020 -

Apoteksföreningens chefsfarmaceut skriver idag i Dagens Medicin med anledning av att den nationella läkemedelslistan har skjutits upp ett år. I väntan på den nationella läkemedelslistan skulle apoteken kunna gå före med en egen läkemedelslista. För patienterna skulle det innebära en..

Läs vidare

”Monopol hade inte löst läkemedelsbristen”

25 april, 2020 -

Johan Wallér, vd på Sveriges Apoteksförening skriver i dag i Svenska Dagbladet om att omregleringen av apoteksmarknden inte är en faktor för hur väl läkemedelsförsörjnignen fungerar idag. Läs hela debattartikeln här.

Krafttag krävs mot läkemedelsbrister

28 januari, 2020 -

Idag skriver Johan Wallér, vd på Apoteksförening i Dagens Samhälle om att det behövs krafttag på europeisk nivå mot det internationella problemet med läkemedel som inte går att få tag på. Idag släpper även apotekens europeiska branschorganisation PGEU en rapport..