Okategoriserade

Debattartikel: Framtidens apotek

19 mars, 2024 -

Idag har Johan Wallér, vd på Apoteksföreningen skrivit en debattartikel på Altinget om vilka regeländringar apoteken vill se från politiken för att kunna möta de utmaningar som branschen står inför. På ett riksdagsseminarium nyligen efterfrågade politikerna vilka konkreta regler som..

Podd med Johan Wallér

-

Johan Wallér, vd på Sveriges apoteksförening samtalar om apotek i podden Hälso-och sjukvårdspodden. Lyssna på när han pratar om apotekens viktiga roll i hälso- och sjukvårdssystemet här.

Läs vidare

Apotekens sociala mediekampanj väcker engagemang

19 februari, 2024 -

Apoteksbranschen lanserar idag kampanjen ”Jobba på apotek” som ska locka fler att söka till universitetens farmaceututbildningar. Farmaceuter från hela branschen deltar nu för att få fler att söka utbildningarna och så småningom börja jobba på apotek. Bristen på legitimerade apotekare..

Riksdagsseminarium om Framtidens apotek

15 februari, 2024 -

Idag har Sveriges Apoteksförening och Apotekarsocieteten varit med och arrangerat ett lunchseminarium i riksdagen om framtidens apotek tillsammans med riksdagsledamöterna Lina Nordquist (L) och Ulrika Westerlund (MP). Med på seminariet var Johan Wallér vd på Sveriges Apoteksförening och Lars-Åke Söderlund,..

Läs vidare

Glädjande med farmaceutsortiment på apotek

1 december, 2023 -

Sveriges Apoteksförening har under många år förordat att Sverige ska införa ett farmaceutsortiment på apotek. Utvalda receptfria läkemedel som enbart får säljas efter rådgivning av farmaceut. Internationellt finns flera exempel på produkter som passar för detta sortiment. Nu har Läkemedelsverket..

Stort intresse för Apotekens Läkemedelssamtal

28 november, 2023 -

Mellan november 2022 och juni 2023 genomförde apoteken ett försök med den farmaceutiska tjänsten Apotekens Läkemedelssamtal. 141 apotek deltog och 2 278 patienter tillfrågades om att få ta del av tjänsten och samtidigt delta i en forskningsstudie. Över hälften, 1200..

Läs vidare

Stort problem med utgångna recept

9 november, 2023 -

Många apotekskunder saknar giltigt recept. För första gången har en stickprovsundersökning på apotek genomförts som visar att över fem procent av alla efterfrågade recept inte kan expedieras eftersom har gått ut eller är slutexpedierat. Ett vanligt problem på apotek är..

Läs vidare

Apoteksföreningens chefsfarmaceut om läkemedelsbrist i ny podd

12 oktober, 2023 -

Chefsfarmaceut Fredrik Boström samtalar i ett nytt poddavsnitt om orsakerna till läkemedelsbrist och vad som görs för att åtgärda problematiken. Lyssna här.

Läs vidare

Färre läkemedel ingår i ”Välvald” när kriterierna skärps

2 maj, 2023 -

Loggan Välvald guidar apotekens kunder till de receptfria läkemedel där företagen har visat att krav ställts på att tillverkning sker med respekt för mänskliga rättigheter och miljö samt arbete mot korruption. Kriterierna har nu skärpts Välvald omfattar 199 artiklar från..