Kommentar med anledning av apoteksutredningens nya direktiv att analysera om en reglering av handelsmarginalen är möjlig och lämplig

9 december, 2016 -

– Det är viktigt att säkerställa låga priser för patienterna. Men att reglera marginalen i apoteksledet och inte priserna i läkemedelsleden kommer inte att leda till lägre priser för patienterna säger Johan Wallér, vd på Sveriges apoteksförening.   Sveriges apoteksförening..

Ny ordförande för Sveriges Apoteksförening

27 oktober, 2016 -

Ann Carlsson (vd på Apoteket AB) har valts som ny ordförande för Sveriges Apoteksförening. Hon efterträder Anders Nyberg (vd på Apotek Hjärtat) som fortsätter som ledamot i styrelsen. – Apoteksförenigen fyller en viktig funktion med att företräda hela apoteksmarknaden. Föreningens..

Läs vidare

Apoteksbranschen begränsar försäljningen av paracetamol

26 oktober, 2016 -

För att ytterligare minimera risken för självskadebeteende med paracetamol har medlemmarna i Sveriges Apoteksförening kommit överens om att inte sälja mer än ett paket paracetamol till kunder under 18 år. Sedan den 1 november 2015 får paracetamol i tablettform endast..

Läs vidare

Goda resultat från det norska forskningsprojektet Medisinstart

13 oktober, 2016 -

Idag har de första resultaten från det norska forskningsprojektet Medisinstart presenterats i Oslo. Projektet syftar till att ta reda på om strukturerade läkemedelssamtal gör nytta för patienterna och samhället. Under två år har 1 500 patienter på 65 apotek runt..

Läs vidare

Egenvård frigör resurser till patienter med störst behov

19 september, 2016 -

Debattartikel på Dagens Samhälle 19 september 2016 Vad kan patienten ta större ansvar för själv? Här finns möjligheter som behöver utredas. Vi har tre exempel som skulle kunna bidra till att utveckla vårdkedjan och frigöra resurser till patienter med störst..

Läs vidare

Sveriges Apoteksförenings remissvar på Läkemedelsverkets förslag till reviderad förordning (2010:1167) om avgifter för den statliga kontrollen av läkemedel

18 augusti, 2016 -

Läs hela remissvaret här   Attachments Remissvar LV avgifter 18 aug 2016 (104 kB)

Läs vidare

Se årets almedalsseminarium om farmaceutiska tjänster på apotek

6 juli, 2016 -

På Sveriges Apoteksförenings seminarium i Almedalen den 6 juli 2016 presenterades en internationell jämförelse av farmaceutiska tjänster på apotek i olika länder. Socialutskottets ordförande Emma Henriksson (KD)  och ledamoten i socialutskottet Kristina Nilsson (S) för ett samtal med leg. apotekare Thony Björk..

Läs vidare

Sverige halkar efter i utvecklingen av farmaceutiska tjänster

-

På ett Almedalsseminarium idag presenterades en internationell jämförelse av farmaceutiska tjänster på apotek i olika länder. Socialutskottets ordförande Emma Henriksson (KD)  och ledamoten i socialutskottet Kristina Nilsson (S) samtalade tillsammans med leg. apotekare Thony Björk och Sveriges Apoteksförenings VD Johan..

Ny chefsstrateg till Sveriges Apoteksförening

10 maj, 2016 -

Sveriges apoteksförening har rekryterat Lisa Stern Ödmark som chefsstrateg. Hon kommer närmast från rollen som director på Diplomat Communications. Där har hon framför allt arbetat med public affairs uppdrag inom ett brett spektrum av branscher, oftast i skärningspunkten mellan offentlig och..