Riksdagsseminarium om Framtidens apotek

15 februari, 2024 -

Idag har Sveriges Apoteksförening och Apotekarsocieteten varit med och arrangerat ett lunchseminarium i riksdagen om framtidens apotek tillsammans med riksdagsledamöterna Lina Nordquist (L) och Ulrika Westerlund (MP). Med på seminariet var Johan Wallér vd på Sveriges Apoteksförening och Lars-Åke Söderlund,..

Läs vidare

Kommentar angående SvD:s artikel om välfärdsbrottslighet

31 januari, 2024 -

Idag har SvD publicerat en artikel som handlar om välfärdsbrottslighet. Artikeln tar upp ett mycket allvarligt fall då ett apotek tillsammans med närliggande vårdcentral har fuskat till sig stora belopp från det offentliga. Apoteksbranschen tar starkt avstånd från alla former..

Läs vidare

Ny rapport visar hur läkemedelsbristen slår i Europa

30 januari, 2024 -

Idag släpps en ny rapport som beskriver hur läkemedelsbristen har påverkat patienter och apotek runt om i Europa under 2023. Apotekens europeiska branschorganisation PGEU har sammanställt en enkät som gått till alla apoteksföreningar i Europa. Bristen på läkemedel är allvarlig..

Läs vidare

Ny metod att mäta direktexpedieringsgraden välkomnas

9 juni, 2023 -

Regeringen har gett TLV i uppdrag att ta fram en ny metod att mäta apotekens möjlighet att expediera läkemedel. Direktexpedieringsgraden på apotek har mätts på samma sätt under lång tid. Men då omvärldsfaktorerna har förändrats under senare år har också..

Läs vidare

Apotekens kommentar angående förslag om miljökriterier

31 oktober, 2022 -

De tre myndigheterna TLV, Läkemedelsverket och E-hälsomyndigheten har nu presenterat sina slutrapporter för uppdragen om försöksverksamhet med miljöpremie i periodens varasystemet. Sveriges Apoteksförening ställer sig mycket positiv till att myndigheterna har arbetat med uppdragen och ser ett stort behov av..

Läs vidare

Apotekens prioriteringar inför höstens val

17 augusti, 2022 -

Apotekens höga kompetens är idag en underutnyttjad samhällsresurs som skulle kunna göra mer för att förbättra tillgängligheten till läkemedel, förbättra folkhälsan och avlasta överbelastade delar av sjukvården. Inför  riksdagsvalet vill apoteken belysa tre aktuella samhällsområden där vi fyller en viktig..

Läs vidare

Apoteksföreningen kommenterar Riksrevisionens rapport om tillsyn över läkemedelshandeln

19 maj, 2022 -

Idag har Riksrevisionen publicerat en rapport som granskar statens tillsyn över läkemedelshandeln. Riksrevisionens anser att myndigheternas tillsyn inte är effektiv då ansvariga myndigheter inte får dela viktig information med varandra. Detta leder enligt rapporten till försämrad patientsäkerhet samt öppnar upp..

Läs vidare

Konkurrensen på apoteksmarknaden fungerar väl enligt Konkurrensverket

5 maj, 2022 -

I en ny rapport av Konkurrensverket beskriver forskarna Matilda Orth (Institutet för Näringslivsforskning) samt Florin Maican (Göteborgs universitet) de centrala konkurrensfaktorerna på apoteksmarknaden sedan omregleringen. Rapporten beskriver vilka apotekens konkurrensfaktorer är. Apoteksföreningen delar forskarnas analys att konkurrensen fungerar väl samt..

Europeiska apotek står bakom Ukraina

9 mars, 2022 -

Sveriges apotek samarbetar via den europeiska branschorganisationen PGEU för att Ukrainas befolkning ska kunna få tillgång till läkemedel. I ett gemensamt uttalande står Europas apotek enade och fördömer Rysslands militära aggression mot Ukraina och visar solidaritet med Ukrainas befolkning. Läs..

Debattartikel: Använd apotekens kompetens bättre

22 februari, 2022 -

I en debattartikel i Dagens Medicin skriver Sveriges Apoteksföreningens VD Johan Wallér tillsammans med TLV, Riksförbundet Hjärt Lung och Asta om den kommande försöksverksamheten med farmaceutiska tjänster på apotek. Samhällets bör använda apotekens stora kompetens och tillgänglighet ytterligare. Genom  mer..