Glädjande med fortsatt satsning på farmaceutiska tjänster

20 december, 2019 -

TLV har i sin rapport Farmaceutisk tjänst på öppenvårdsapotek – förstudie inför en försöksverksamhet föreslagit en fortsatt satsning på att utveckla farmaceutiska tjänster. Detta ska ske genom samverkan med apoteksbranschen med möjlighet till finansiering via Vinnova genom inrättande av ett..

Läs vidare

Apoteksföreningens kommentar till TLV:s studie av direktexpedierig på apotek

19 december, 2019 -

Idag har TLV presenterat en studie av apotekens direktexpediering. Studien är genomförd med samma metod som den studie Apoteksföreningen genomförde 2015. Studien visar att antalet recept som expedieras direkt till kunden vid apoteksdisken har sjunkit från 94,9 % till 92,6..

Läs vidare

Fokusera på rätt orsaker för att lösa läkemedelsbristen

6 december, 2019 -

Idag skriver Apoteksföreningens vd Johan Wallér i Läkartidningen om vikten av att lösa de verkligen orsakerna till bristen på läkemedel. Läs hela debattartikeln här.

Läs vidare

Ge farmaceuterna större befogenheter att lösa läkemedelsbristen

4 december, 2019 -

I Dagens Medicin skriver Apoteksföreningens chefsfarmaceut Fredrik Boström om att apoteken kan lösa fler problem för patienterna om farmaceuterna får större befogenheter. Läs artikeln här.

Läs vidare

Ingen höjning av apotekens handelsmarginal

29 november, 2019 -

Tandvårds- och läkemedelsförmånsverket (TLV) har gjort bedömningen att den statliga ersättning som apoteken får för att hantera receptbelagda läkemedel ligger på en rimlig nivå sett till apotekens verksamhet och tillgängligheten till apoteksservice. Därför anser inte myndigheten att det finns skäl..

Apoteksföreningens chefsfarmaceut i P1 Morgon

21 november, 2019 -

Apoteksföreningens chefsfarmaceut Fredrik Boström medverkade i P1 Morgon och pratade om restnoterade läkemedel. Lyssna på inslaget här.

Läs vidare

Apoteken anpassar sina lager utifrån lokal efterfrågan – kommentar till SVT:s reportage

8 november, 2019 -

Apoteksföreningens kommentar på SVT Nyheters uppföljning av apotekens läkemedelslager 20191108 Apoteken anpassar sina lager utifrån lokal efterfrågan Idag (8 november 2019) har SVT följt upp gårdagens reportage om läkemedel på apotek. Även denna gång väljer SVT att inte visa hela..

Johan Wallér medverkar i P4 angående läkemedel på apotek

7 november, 2019 -

Apoteksföreningens vd Johan Wallér och Astma- och allergiförbundets ordförande Maritha Sedvallson medverkar i P4 angående tillgång till läkemedel påa apotek. Lyssna på inslaget här.

Läs vidare

Kommentar angående SVT:s reportage om tillgänglighet till läkemedel

-

SVT bör ge en mer korrekt bild av tillgängligheten till läkemedel Idag har SVT Nyheter rapporterat om ”vanliga” läkemedel som apotek inte har i lager. Bilden att vanliga läkemedel inte finns på apotek ger inte en korrekt bild av hur..