Gott Nytt Vaccin!

30 december, 2020 -

Nu går vi snart in i 2021 efter ett mycket annorlunda år för världen, apoteken och farmaceuterna. Tack vare en farmaceutisk utveckling utöver det vanliga kan vi också ta oss an det nya året med tillförsikt. Men innan dess vill..

Läs vidare

Besök inte apotek om du har symtom

18 december, 2020 -

Apoteken är angelägna om att undvika smittspridning på apotek. Vi värnar både om vår personal och våra kunders hälsa. Personalen på landets apotek arbetar maximalt för att hjälpa alla kunder under den rådande pandemin. -Det är mycket viktigt att apoteken..

Läs vidare

Ska vi inte sluta tjata om rådgivning?

17 december, 2020 -

Rådgivning om läkemedel. Det är något vi ofta pratar om men kanske sällan ägnar oss åt på apoteken, åtminstone inte till alla kunder och när det sker endast bara några få sekunder under mötet vid disken. Så hur viktig är..

Möjliggör för apoteksfarmaceuter att vaccinera mot Covid-19

3 december, 2020 -

Idag har Sveriges Apoteksförening och Sveriges Farmaceuter i ett brev till regeringen påtalat hur apoteken och farmaceuterna kan bidra i massvaccinationen mot Covid-19. Om regeringen ger Socialstyrelsen i uppdrag att ta fram vissa regelförändringar så kan apoteksfarmaceuter bistå hälso- och..

Identitetspolitik på apotek

23 november, 2020 -

Är de som besöker våra apotek patienter eller kunder och har det någon betydelse vad vi kallar dem? Visst påverkar hur vi pratar om våra medmänniskor hur vi ser på dem men det viktiga är ändå att vi ser dem…

Läs vidare

Glädjande att TLV ser över apotekens handelsmarginal

13 november, 2020 -

TLV har för första gången på flera år meddelat att de ska göra en översyn av apotekens handelsmarginal. Marginalen har urholkats under lång tid eftersom den inte har justerats upp sedan apoteksmarknaden omreglerades 2009 och ger inte kostnadsteckning för hanteringen..

Läs vidare

5 år för att sitta i kassan?

10 november, 2020 -

Vad är det egentligen som händer bakom disken där en uppsjö av människor i vita rockar går omkring och drar ut lådor, klistrar etiketter och stirrar in i dataskärmar? Att arbetet med att plocka fram lite mediciner ska gå så..

Läs vidare

Apoteksdagen – ny aktualitetsdag för farmaceuter

29 oktober, 2020 -

Nu lanserar Sveriges Apoteksförening, Apotekarsocieteten och Sveriges Farmaceuter ett helt nytt möte för dig som farmaceut på apotek! Den 26 november arrangeras den första Apoteksdagen som ett kostnadsfritt online-möte. Under Apoteksdagen lyfts och diskuteras aktuella ämnen som är viktiga för..

Läs vidare

Positivt med ökat stöd till glesbygdsapotek

23 oktober, 2020 -

Sveriges Apoteksförening välkomnar att regeringen möjliggör för fler apotek i glesbygd att få tillgång till ekonomiskt stöd. Genom att höja omsättningsgränsen för att få tillgång till stöd så kan något fler apotek komma ifråga för bidraget. – Jag välkomnar att..

Läs vidare

Remissvar på TLV:s rapport om bidrag till öppenvårdsapoteksservice

-

Sveriges Apoteksförening har tagit fram ett remissvar på TLV:s rapport Redovisning av uppdrag att se över förordning om bidrag till öppenvårdsapoteksservice (S2020/04834/FS) Se remissvaret här.